Amerika Yazarlar Birliği’nin (WGA) 11 bin 500 üyesi ücret artışı ve yapay zekanın sektördeki kullanımına karşı güvenceleri içeren 3 yıllık anlaşmayı oyladı. Stüdyolar grev başladıktan sonra ilk görüşmelerde 83 milyon dolarlık bir fiyat artışı teklif etmişlerdi. Yapılan anlaşmayla senaristler yıllık 233 milyon dolar daha fazla gelire sahip oldular. Ancak analistler, senaristlerin grevinin sona ermesinin Hollywood’da yeni bir dönemin başlayacağını öne sürdüler.
Wall Street Journal gazetesi bu yeni dönem için, “Yapımcıların ve stüdyoların daha az porogram, daha pahalı abonelikler ve belki de yayın hizmetlerinin birleştirilmesine hazır olunmalı. Ayrıca robotlar senaryo yazımına yardımcı olacaklar ama senaryo yazarları hala parayı alan taraf olacaklar” yorumu yaptı.
Gazeteye konuşan kıdemli bir TV yapımcısı, üç yıllık periyotta Hollywood’da üçte bir oranında program düşüşü yaşanacağı uyarısında bulundu. Yani senaryocular zammı kopardı ama her üç işten birisini de kaybedecek.
Dev sektör dev kayıp!
Küresel film endüstrisi 2019 verilerine göre 136 milyar dolar civarında. Bunun sadece 93 milyar doları ABD’nin yani Hollywood’un. Yine aynı yılın verilerine göre küresel çapta gişe hasılatı miktarı 42.2 milyar dolar. ABD’de 2019 yılında 910 yapım gerçekleştirilmiş ve bunlardan 11.3 milyar dolar para kazanılmış. TV programları ve dizilerde çalışan senaristler ise 72 ila 136 bin dolar arasında yıllık maaş alıyor. Film başına ise bütçenin yüzde üçünü alıyorlar. Yani 800 bin dolarlık filmden 24 bin dolar kazanıyorlar. Senaristlere güvence vermelerine rağmen stüdyolar yapay zekayı eğitip senaryo yazdırmak için halihazırda lisanslarını aldılar bile. Bu rakamlara göre senaristler yıllık 233 milyon dolar maaş artışı elde etti ama neredeyse 4 milyar dolarlık yapımdan oldu. Hesabını siz yapın…